pátek 25. dubna 2014

Petra Hůlová  Přes matný sklo

                       Umělohmotný třípokoj

Dnes opět spojení dvou knih v jednom příspěvku, také proto, 
že můj výsledný dojem a pocit z obou knížek je víceméně stejný ...

Takže 15/2014 a 24/2014 ...





Přes matný sklo

... 15/2014 ...

... útlá novela je druhou vydanou knihou mladé spisovatelky Petry Hůlové, 
autorky úspěšného románu Paměť mojí babičce ...


Petra Hůlová tu užívá zdvojenou vyprávěcí perspektivu - vypravěčem je tu jednak mladý muž, jemuž se rozpadl partnerský vztah, žena i s malým synem od něj odešla a on zůstal doma bez práce, a jednak jeho stárnoucí matka, která se po svém vyrovnává s příznaky stárnutí a partnerským nesouladem v mnohaletém manželství ...


Autorka jejich promluvy stylově nijak zvlášť nerozlišuje a místy lze vypravěče identifikovat jen díky odlišnému generickému rodu v příčestí sloves ... myšlenky a úvahy matky a syna jsou si v mnohém podobné ...


... nedorozumění, samota, neupřímnost a sebeklamy, milostné nezdary, míjení se, 
nenaplněná očekávání a zklamání, snaha rodičů ovlivnit osudy svých dětí 
- to jsou hlavní témata této novely.


Dnes vychází relativně dost knih zachycujících komplikované rodinné vztahy a generační konflikty nebo pocity dnešních třicátníků, řešících partnerské krize a syndromy vyhoření, případně sebereflexi žen středního věku, vyrovnávajících se se stárnutím ...
Přes matný sklo je "jen" jednou z mnoha, nijak zásadně nevyniká a řeší tato témata spíše povrchně...



Vydal Torst, Praha 2004.



Umělohmotný třípokoj

... 24/2014 ...

Po úžasné Paměti mojí babičce, výše zmíněné novele Přes matný sklo a románu Cirkus Les Mémoires je novela Umělohmotný třípokoj čtvrtou vydanou knihou Petry Hůlové. V roce 2007 za ni získala Cenu Jiřího Ortena.


Ve své druhé novele sáhla Petra Hůlová po poměrně kontroverzním a šokujícím tématu a přináší tu zpověď třicetileté prostitutky, která poskytuje sexuální služby ve svém privátu. Formou vnitřního monologu, bez jakékoliv výraznější dějové linky, tu Hůlová ve vzpomínkách a úvahách své hrdinky zachycuje svérázný pohled na nejrůznější sexuální praktiky, mezilidské vztahy nebo otázku nevěry. Její vyprávění je monotónní, místy až nezáživné.


Co mě na Umělohmotném třípokoji  docela bavilo, byl autorčin jazykový humor, když s vtipem a nadsázkou použila vynalézavý a originální jazyk, plný metafor, zdrobnělin a svérázných pojmenování - pohlavní orgány tu třeba označuje jako "zandavák" a "rašpli", přičemž generické rody se liší a první výraz je pro dámy a druhý pro pány :-)


Nicméně nemůžu si pomoci, ale jak Přes matný sklo, tak Umělohmotný třípokoj pro mne byly po fenomenální Paměti mojí babičce docela zklamáním. Doma mám ještě Stanici Tajgu, kterou jsem kdysi dostala na Vánoce a zatím nepřečetla, v knihovně mám rezervovanou spisovatelčinu poslední knížku Macocha. Jsem opravdu hodně zvědavá, jaké tyhle dvě budou ... jestli mě mile  překvapí nebo zda v mém soukromém bilancování Petra Hůlová už nepřekoná obrovský potenciál své prvotiny a zůstane pro mě autorkou, která strmě vzhůru vylétla hned na začátku své literární kariéry a jejíž další práce mají už jen sestupnou tendenci.



Vydal Torst, Praha 2006.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji Vám za návštěvu a za všechny Vaše milé komentáře :)