úterý 11. února 2014

Jakub Deml - Moji přátelé


... 4/2014 ...

... letošní přečtená čtyřka je takový věčný "evergreen" aneb pro velký úspěch čteme každý rok :)
... vytáhla jsem si ji z knihovny, protože jsem potřebovala něco najít a už mi v rukou zůstala ...


Zřejmě nejznámější dílo katolického kněze Jakuba Demla je útlým souborem několika básní v próze, v nichž básník rozmlouvá s nejrůznějšími květinami a odhaluje přitom nejen tajemství jejich křehké krásy, ale i smysl své (a potažmo obecně lidské) existence ...


Knihu jsem před lety dostala darem na vysoké škole od své kamarádky a tehdejší spolustudující a spolubydlící na koleji Míši. 



Vzpomínám si, že jsme se tehdy Demlovými Mými přáteli při různých příležitostech vzájemně obdarovávali s MÝMI PŘÁTELI ... aneb Deml jako základní výbava každého bohemisty :))
V antikvariátech bylo tehdy k dostání spoustu výtisků z různých vydání, takže když byl vánoční večírek nebo měl někdo narozky, byl páter Jakub jasná volba ... Zákonitě pak ovšem brzy došlo k situaci, kdy už každý toho svého Demla doma měl a nikdo ho pak už nechtěl :)
Obdobné to později bylo i s Romancí pro křídlovku Františka Hrubína - tu máme taky všichni, někteří i vícekrát :))



Ta moje knížečka je s věnováním (Ivušce, Ivunce mojí - Petr) a její původní majitelka si v ní tužkou označila několik pasáží, které ji zaujaly ... zbytek jsem si zatrhla já ...



Pro Demla mám osobně slabost ještě z jednoho podstatného důvodu - o jeho Zapomenutém světle byla totiž částečně má diplomka ...



Takže pokud Demlovu sbírku Moji přátelé ještě neznáte (nemáte) a někde v antikvariátu na ni narazíte, rozhodně neváhejte ... jednak ji F. X. Šalda s Vítězslavem Nezvalem označili za "lyrické arcidílo české literatury" a druhak - kdyby se vám osobně nelíbila, můžete ji mít alespoň v záloze jako vhodný dárek, a to nejen pro nějakého spřáteleného bohemistu :))

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji Vám za návštěvu a za všechny Vaše milé komentáře :)