čtvrtek 30. ledna 2014

Znám jednu dívku, ta má granáty, má granáty ...



Tu trochu parafráze mi snad Bedřich promine :)


Máte rádi granátová jablka? Já opravdu moc a mám to štěstí, že můj muž nemá rád žádné ovoce se zrníčky, protože mu vadí, že to leze do zubů, a Eliška jim zatím na chuť nepřišla - tímpádem zůstane víc pro mě :))
Ať žijí sobecké matky! :))


Tak zrovna tady tohle jsem měla naposledy ... Nelekejte se, nemám ambice vám tu psát o tom, co jsem kdy snědla, případně jaké z toho mám výčitky:) Jen mě napadlo, že granátová jablka jsou docela zajímavé ovoce a v našich zeměpisných šířkách trochu té exotiky v jídle nikdy neuškodí, nemám pravdu? 

Tak si pojďme dát trochu toho moudra z Wikipedie, ať můžete v rámci konverzace machrovat :)

Granátová jablka jsou plody Granátovníku obecného (latinsky Punica granatum), ve starší české literatuře se někdy uvádí jako Marhaník granátový. Granátovníky rostou hlavně v oblasti Středozemního moře, ale pěstují se také v USA, Indii, Argentině a po celé Asii. Nejkvalitnější jsou údajně plody z Íránu a jejich hlavní sklizeň probíhá od září do listopadu. V jednom zhruba dvanácticentimetrovém plodu obvykle bývá přes 600 semen. 
Granátová jablka mají zhruba 77% vody, dále vápník, fosfor, železo, hořčík, velké množství sodíku a draslíku (proto jsou vhodná pro sportovce, těžce pracující, osoby s horečkou nebo lidi pracující v horku, protože právě ti potem a vyšším příjmem tekutin ztrácejí minerály). 
Mají také protizánětlivý a antioxidační účinek, pomáhají v prevenci a léčbě nemocí horních cest dýchacích a podle amerických vědců také jako přírodní prevence rakoviny prsu nebo prostaty.

Ač ve Starém zákoně není jablko prvotního hříchu blíže specifikováno, ve výtvarném umění bývá často vyobrazeno jako granátové a Adam s Evou stojí obvykle pod granátovníkem. Granátové jablko je ale také symbolem vzkříšení Krista a na starých malbách granátovník často vyjadřuje čistotu Panny Marie.
V antickém Řecku drželi granátové jablko v podsvětí Hádes a Persefoné a svou úlohu sehrálo i při Paridově soudu, když pomocí něj zvolil Afrodíté nejkrásnější bohyní.

A při debatě s etymologem můžete oslnit tím, že budete vědět následující - latinský termín granum znamená zrnko a užívá se jako označení drobné váhové jednotky, zejména pro drahé kovy.
Na základě podobnosti se seschlým granátovým jablkem bylo z výrazu granatus odvozeno slovo hranatý.
V mnoha jazycích byla také podle tvaru granátového jablka pojmenována tříštivá střela - tedy granát
Podle temně červené barvy granátových semen, jejich podobného tvaru a velikosti byly také pojmenovány drahokamy pyropy, které pocházely z nalezišť v Čechách, jako český granát.





... granátová jablka jsou vzhledově na první pohled nic moc, ale když se rozkrojí, je to krása ...





... a přichází nejméně oblíbená část - vyloupat zrníčka ...


... ale ten výsledek pak stojí za to ... já je mám nejraději jen tak samotná, ale výborná jsou do ovocných salátů, do bílého jogurtu nebo pod maso ... a samozřejmě je skvělá také šťáva z granátových jablek, která se používá do různých džusů nebo třeba jako sirup grenadina v koktejlech ... to jsem ale v domácích podmínkách ještě nezkoušela :)

Ale chystám se na tohle, tak pak dám vědět :)


Tak si nějaké to jablíčko kupte a dobrou chuť :)



2 komentáře:

  1. Já v poslední době ujíždím na pomelu...a navíc je skoro pořád někde v akci, takže ho jím furt :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mňam :) Víš, že pomelo se latinsky vtipně řekne Citrus maxima? :))

      Vymazat

Děkuji Vám za návštěvu a za všechny Vaše milé komentáře :)