pondělí 13. ledna 2014

Laně a ptáčci ...



Eliščina prateta je velmi vzdělaná a sečtělá dáma, která vystudovala češtinu, ruštinu a polštinu, dlouhá léta byla redaktorkou v nakladatelství a literaturu také učila.
Když měla Eli tři roky, donesla mi pro ni ze své domácí knihovny dvě překrásné dětské knihy  - Kam odešly laně a Proč ten ptáček z větve nespadne



Vydal je Albatros v druhé polovině osmdesátých let minulého století a vzešly ze symbolické spolupráce malíře Josefa Čapka  a básníka Jana Skácela.
A to přímo spolupráce napříč časem ... 
Čapek vytvořil na přelomu dvacátých a třicátých let dvacátého století  půvabné kresby, po nichž pak za více než padesát let sáhl Skácel. Na motivy pastelů hrajících si dětí napsal v roce 1985 sbírku Kam odešly laně a v roce 1988 mu pro sbírku Proč ten ptáček z větve nespadne byly inspirací Čapkovy pastely zvířat.
Obě sbírky jsem znala jen letmo ze souborného vydání Skácelova díla, kdy (bez Čapkových ilustrací) vyšly spolu se sbírkou "Uspávanky" ve třetím svazku, nazvaném Básně pro děti ...
A proto není divu, že když jsem tu krásu uviděla, mé srdce vystudovaného bohemisty zaplesalo :))

Dokonce jsem byla chvíli v pokušení zařadit obě knížky do své "dospělé" knihovny, Eli se mi na ně ještě zdála malá ... ale nakonec jsem se zastyděla, odolala jsem a dala jí jen trochu času ... dnes si z nich spolu čteme moc rády a Čapkovy ilustrace si Eliška prohlíží s opravdovým zájmem ...



















"Tohle draci nedovedou" je její oblíbená, protože ji fascinují ty odkládací ocásky :))

Tuhle má taky ráda, já už méně, neb mě pak nutí shánět proso, aby ptáčkové neměli hlad :)


JAN SKÁCEL  Josef Čapek kreslí pro děti

Maloval motýlími křídly
a sojčím pírkem, zrovna tak,
jako se včela vrací k úlu
a nad rybníkem letí pták.

Na stromy myslel, všechna hnízda,
na brambořiště, z kterých dým
k tichému nebi zvolna stoupá,
na jaro, léto, na podzim.

A nezahálel ani v zimě,
a jak přísluší malíři,
rozpouštěl krásné vločky sněhu
na malovaném talíři.

Rád poslouchal, co říká vítr,
a ze studánek vodu pil
a pak to všechno s čistým srdcem
na bílý papír nakreslil.




Tak kdybyste třeba náhodou na tyhle milé skvosty narazili někde v antikvariátu, určitě neváhejte a berte je všemi deseti, protože ony opravdu stojí za to ....

4 komentáře:

  1. Jani, nádhera! A super tip, co hledat v antiku:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojo, jsou fakt krásné ... Skácel vyloženě nepřekvapil, toho mám načteného a znám ho dobře, tam je ta kvalita svým způsobem už předpokládaná :) ... ale z těch Čapkových pastelů jsem byla opravdu vedle, hlavně ty s těmi dětskými motivy ... jednoduché, minimalistické, a ty úžasné barvy ....

      Vymazat

Děkuji Vám za návštěvu a za všechny Vaše milé komentáře :)